SHŠ Buhurt

Kategorie: PROJEKTY

Cesta Českým rájem 2011

2.7-9.7.2011 Český ráj

Naším cílem je realizace putování středověké divadelní společnosti Českým rájem jen za použití dobového vybavení. Během cesty na vybraných hradech a zámcích nabídnout divákům ke shlédnutí autorskou šermířsko-divadelní hru Mgr. Romana Rychlého „Blázen Ferrarský", která staví na středověké zvyklosti divadelních produkcí světského středověkého a raně renesančního divadla. Hra se opírá o původní produkce nejen formou a obsahem, ale i rekonstrukcí kostýmů, scény a hereckého výrazu. Hra se tedy plně obejde bez použití elektrického osvětlení a ozvučení. Je postavena pouze na výkonech herců, šermířů a kejklířů SHŠ Buhurt.

Naše vystoupení běhěm CESTY:
pátek 8.7.11 v 11h. hrad Kost
sobota 9.7.11 v 17h. hrad Trosky

CESTA ČESKÝM RÁJEM

V létě 2011se Skupina historického šermu Buhurt z Křenovic u Slavkova rozhodla zrealizovat projekt s názvem Cesta Českým rájem. Jednalo se o putování středověké divadelní společnosti jen za použití dobového vybavení. Během cesty na hradech Trosky, Kost, Valdštejn a na zámku Hrubá Skála skupina nabídla divákům k shlédnutí středověkou šermířsko-divadelní hru BLÁZEN FERRARSKÝ od autora Mgr. Romana Rychlého. Celý projekt začíná v sobotu 2.července 2011 příjezdem v 10 hod. Na tábořiště Svitačkapod hradem Trosky. Po zbudování středověkého dobové ho ležení vyrážíme za velmi studeného a větrného počasí s naloženým povozem vzhůru na hrad. Zde účinkujeme v 16 hod. a  v 17 hod. Neděle 3.7.2011 nás od rána vítá hustým deštěm. Na snídani dostáváme čerstvě nadojené mléko od krávy pana správce Svitačky. Uvařená kaše nám lepší náladu, přestože stále prší. Stěhujeme nad ohniště táborovou plachtu,středem ležení nám protéká potok. Tento den pro nepřízeň počasí rušíme obě představení na Troskách v 11 i v 15 hod. Protože, se živíme dobovou krmí, uvádím pro zajímavost recept na jedno z těchto jídel: Kaši dobrů z vajec (pro12 osob) takto dělaj: vezmi smetany neb mléka(asi 6 litrů) coť se zdá mísu neb dvě. Rozbij vajec deseti, daj na mísu a mezi ně krupice s přehrsti neb což chceš a rozmíchej čistě spolu. Ošafraň mléko a daj do něho trošku másla, zasole, coť se dá. A když by počalo zvírati, vlijž tam ty vajce a míšej čistě lopatkou neb lžící,až se čistě zhustne. (Zapsal alchymista Bavor Radovský z Hustivař l.p. 1591)

V pondělí 4.7.2011 vyrážíme s naším ručně taženým povozem na zámek Hrubá Skála. V poledne začíná opět pršet. V 17 hod. vystupujeme s naší hrou. Na červenec je pořádná zima, ale už naštěstí neprší. Po představení pokračujeme v cestě skalním městem a večer přijíždíme na hrad Valdštejn. Pánové si budují ležení na nádvoří hradu, damy spí v reprezentačním sále. Popíjíme čaj od pana kastelána a posloucáme pěveckých sbor, který nacvičuje v hradní kapli. Pomalu usínáme dosti unaveni.

Úterý 5.7.2011 nás vítá sluníčko. Procházíme se hradem a v 11 hod. vystupujeme na nádvoří. Pro velkou návštěvnost se rozhodujeme přidat další vystoupení v 14:30 hod. V 16 hod.vyrážíme na zpáteční cestu  do našeho ležení pod Troskami.

Ve středu 6.7.2011 se vydáváme vzhůru na hrad Trosky. Povoz je čím dál víc těžší a teplo úmornější a kopec strmější. Vystupujeme v 11 hod. a 15 hod. Večer navštěvujeme Skalní město Apolena, kde začínáme natáčet  náš  dokument z cesty Českým rájem.

Ve čtvrek 7.7.2011 vstáváme brzy po 6 hod., abychom vyrazili co nejdříve na cestu na hrad Kost. Cestou jsme opět středem pozornosti a to nejen na zemi, ale i ve vzduchu. Přilétá se na nás podívat pilot letadla, práškující nedaleké pole. Několikrát nás obkrouží a mává nám z kabiny, což mu s nadšením oplácíme. V 11 hod. přijíždíme na hrad a v 15 hod. hrajeme představení Blázen Ferrarský. Ubytovaní jsme v hradní galerii.

Pátek 8.7.2011 nám začíná ráno neradostně. Prší a hlavní představitel naší hry je nemocen.

Rušíme vystoupení, které mělo být v 11 hod.pokračujeme alespoň v natáčení našeho dokumentu a ve 14 hod. využíváme pozvání na rytířský turnaj skupiny Ordo Cromen pod hradem Kost.

V sobotu 9.7.2011 končíme putování posledním vystoupením na hradě  Trosky. Dopoledne pomalu balíme ležení. Ve 14 hod. nakládáme vůz a za úmorného tepla vyrážíme vzhůru na hrad.

Blázen Ferrarský

(hra pro historický šerm)
Autor: Roman Rychlý

Premiéra (Líšeň): 11. 6. 2011
Repríza (Vážany) 25.6. 2011- v rámci projektu CESTA - Nanečisto

Inscenační tým:
Režie: Kristiana Belcredi
Kostýmy: Roman Rychlý
Scéna: Sylva Marková j.h.
Hudba: Martin Kux j.h.
Návrh masek: Sylva Marková j.h.
Masky: Barbora Kuropatová j.h
Líčení (premiéra v Líšni): Marcela Ulrichová j.h.
Zvuk (premiéra v Líšni): Pavla Eliášová

Osoby a obsazení:
Arlecchino, šašek- Dan Valenta
Ludovico III. d´Este, markýz z Ferrary- Roman Rychlý
Růže z Jericha, ferrarská měšťanka- Veronika Doušková j.h.
Francesco Romano Aligieri, kapitán dóžecí gardy - Martin Vlček
Fiore dei Liberri Parmaraccio, mistr šermu - Miroslav Jahoda
Coppo, pijan, vrah, soudce - Petr Žampach
Bicchiere, pijan 2, vrah 2, páže- Zdeněk Tesařík , Tomáš Rumpa

Obsah:
Blázen Ferrarský
Hra plná lásky, intrik, nečekaných zvratů i zuřivých soubojů. S italskou smyslností vypráví milostný příběh, který se odehrává na počátku patnáctého století ve městě Ferrara.
Mladý markýz se vášnivě zamiluje do krásné ferrarské měšťanky Růže z Jericha, ta je však zaslíbena jinému, a tak se oba sokové vyzvou na souboj, který bude jednoho z nich stát život. Na přípravu a urovnání svých světských záležitostí mají jeden měsíc. Každý se s nadcházejícím bojem vyrovnává po svém. Ani Růže z Jericha nezahálí. Je ochotná udělat cokoli, aby svého milence ochránila před jistou smrtí....